abbr. SJ GMU
ISSN 2657-5841 (printed)
ISSN 2657-6988 (online)
DOI: 10.26408
105
W bieżącym numerze Zeszytów Naukowych Akademii Morskiej w Gdyni zamieszczono publikacje pracowników Wydziału Mechanicznego UMG, Polskiego Rejestru Statków w Gdańsku oraz Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.
W zeszycie przedstawiono zagadnienia związane z eksploatacją siłowni morskich jednostek pływających. omówiono na przykład problemy eksploatacyjne, które towarzyszą transportowi morskiemu podczas przewozu etylenu, oceniono wpływ zasilania silników okrętowych paliwem gazowym na wartość efektywności energetycznej (EEDI), przedstawiono możliwość oceny stanu technicznego spalinowego silnika tłokowego na podstawie zmian ilorazu absolutnego ciśnienia sprężania oraz absolutnego ciśnienia doładowania. Scharakteryzowano również rodzaje układów napędowych oraz urządzeń sterowych wykorzystywanych na holownikach portowo-redowych.
Ponadto zaprezentowano także artykuł zawierający projekt noszy przystosowanych do transportu poszkodowanego w warunkach morskich.
Tematyka artykułów objęła również zagadnienia związane procesem z technologicznym wytwarzania części maszyn. Przedstawiono wpływ wykończeniowej obróbki toczeniem na strukturę geometryczną powierzchni wału wytworzonego
ze staliwa typu duplex (staliwo o strukturze ferrytyczno-austenitycznej), analizie poddano też zmianę wartości sił skrawania występujących podczas obróbki. Oceniono możliwość wykorzystania przyrządu „HOMMEL ETAMIC F50” do pomiaru odchyłek okrągłości wałków, wykonanych ze stali S235JR po toczeniu wykończeniowym.
W zeszycie zawarto również informację dotyczącą metod modelowania płyt
z usztywnieniami, które są wykorzystywane podczas projektowania konstrukcji okrętowych. Szczególnie zwrócono uwagę na potencjalne błędy, jakie mogą występować podczas modelowania pokładu statku typu ro-ro z wykorzystaniem Metody Elementów Skończonych.
Zamieszczono także interesujący dla magistrantów i doktorantów artykuł,
w którym na konkretnym przykładzie przedstawiono algorytm krokowej, liniowej aproksymacji danych metodą rozwiązywania układu równań z wykorzystaniem komputerowego arkusza kalkulacyjnego.
dr hab. inż. Robert Starosta, prof. nadzw. UMG
-
Multi-turn Mechanical Drive with Autonomous Power Supply and MonitoringPages:9- 18
-
Metoda elementów skończonych w modelowaniu konstrukcji okrętowych. Część II – przykład obliczeń praktycznychPages:19- 31
-
Technical Diagnostics of Damages of Four-stroke Marine Engine Sulzer 3AL 25/30 Using Ratio Changes in the Absolute Pressure of Compression to Absolute Pressure of BoostPages:32- 40
-
The Forming Surface Layer of the Duplex Cast Steel After TurningPages:41- 52
-
Influence of Supply of Gas Fuel Marine Engines on Value of Energy Efficiency Design Index on the Example of Selected Container ShipPages:53- 64
-
Comparative Analysis of the Elongation Measurement Methods During Static Tension Testing of MetalsPages:65- 72
-
Stretcher Adapted to Transportation of a Patient in Marine Conditions – a Design ProposalPages:73- 86
-
Possibility of Application of the Hommel Etamic F50 Device for Measuring Roundness Deviations of Shafts After Finish TurningPages:87- 97
-
Distribution of Mechanical Stress in the Bucket of Width 500 mm Intended for the BackhoePages:98- 106
-
Analysis of Selected Solutions of Drive Systems and Steering Devices Used on Port LoadersPages:107- 123
-
Algorithm and EXCEL Application for Data Stepwise Approximation by Solution of the System of Equations Using Gauss MethodPages:124- 135
-
Alternatywne rozwiązania dla optymalizacji procesu zagazowania zbiorników ładunkowych po inertowaniu w odniesieniu do PSA (Pressure Swing Adsorption) i technologii membranowejPages:136- 144