Model matematyczny statku Cybership II

Mirosław Tomera         

Abstract: 
Streszczenie: 

W literaturze trudno jest znaleźć dobre nieliniowe modele matematyczne dynamiki statku zawierające wartości numeryczne, które można byłoby wykorzystać zarówno do sterowania manewrowego, jak i po zadanych trajektoriach. W niniejszej pracy przedstawiono kompletny model matematyczny dynamiki statku o nazwie CyberShip II. Statek ten jest wykonanym w skali modelem fizycznym statku zaopatrzeniowego dla platform wiertniczych. CyberShip II jest jednostką testową, rozwijaną w Katedrze Cybernetyki Inżynieryjnej na Norweskim Uniwersytecie Nauki i Technologii w Trondheim w Norwegii.

Issue: 
Pages: 
208
222
Download full text in pdf: 
References: 

Clarke D., The foundations of steering and maneouvering, Proc. IFAC Conf. Manoeuvering and Contr. Marine Crafts, Plenary talk, IFAC, Girona, Spain 2003.

Faltinsen O.M., Sea Loads on Ships and Offshore Structures, Cambridge University Press 1990.

Fossen T.I., Guidance and Control of Ocean Vehicles, John Wiley & Sons Ltd., England 1994.

Fossen T.I., Marine Control Systems: Guidance, Navigation, and Control of Ships, Rigs and Underwater Vehicles, Marine Cybernetics, Trondheim, Norway 2002.

Galbas J., Synteza układów sterowania precyzyjnego statkiem za pomocą sterów strumieniowych, rozprawa doktorska, Politechnika Gdańska, Gdańsk 1988.

Gierusz W., Simulation model of the shiphandling training boat „Blue Lady”, Proc. of Control Applications in Marine Systems, Glasgow, Scotland, UK 2001.

Kallstrom C.G., Ottosson P., The generation and control of roll motion of ships in close turns, Proc. of the 4th International Symposium Ship Operation and Automation, Genova, Italy 1982.

Lindegaard K.-P., Acceleration Feedback in Dynamic Positioning, PhD thesis, Norwegian Univ. Science & Technology, Dept. Eng. Cybernetics, Trondheim, Norway 2003.

Lindegaard K.-P., Fossen T.I., Fuel efficient rudder and propeller control allocation for marine craft: experiments with model ship, IEEE Transactions on Control Systems Technology, 2002, vol. 11, no. 6.

Skjetne R., The maneuvering Problem, PhD thesis, Norwegian Univ. Science & Technology, Dept. Eng. Cybernetics, Trondheim, Norway 2005.

Skjetne R., Smogeli O.N., Fossen T.I., A nonlinear ship maneuvering model: Identification and adaptive control with experiments for a model ship, Modeling, Identification and Control, 2004, vol. 25, no. 1.

Skjetne R., Smogeli O., Fossen T.I., Modeling, identification, and adaptive maneuvering of Cybership II: A complete design with experiments, Proc. IFAC Conf. Appl. Marine Systems, CAMS 2004, IFAC, Ancona, Italy 2004.

Sveen D.A., Robust and adaptive tracking control for synchronization with an ROV: practical implementation on CyberShip II, master thesis, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norway 2003.

Citation pattern: Tomera M., Model matematyczny statku Cybership II, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 62, pp. 208-222, 2009

BibTeX     EndNote