Optymalny regulator kursu statku – badania z modelem fizycznym zbiornikowca na jeziorze

Leszek Morawski         

Abstract: 
Streszczenie: 

W artykule opisano optymalny układ sterowania kursem statku. W procesie optymalizacji regulatora zastosowano kryterium minimalnokwadratowe ważonej sumy kąta wychylenia steru i odchyłki kursowej. System sterowania opracowano w środowisku Matlab-Simulink, wykorzystując biblioteki RTW oraz xPC-target. System ten był testowany na fizycznym modelu statku pływającym po jeziorze. Artykuł przedstawia wyniki przeprowadzonych badań.

Issue: 
Pages: 
84
94
Download full text in pdf: 
References: 

Amerongen van J., Adaptive steering of ships, Ph.D. thesis, Delft University 1982.

Amerongen van J, Nauta Lemke van H.R., Criteria for optimum steering of ships, Symposium on Ship Steering Automatic Control, Genova, Italy, 25–27 June 1980.

Athans M., Falb P., Sterowanie optymalne, WNT, Warszawa 1969.

Brook K., The design of a new automatic pilot for commercial ship, Proc. of 4-th International Ship Operation Automation Symposium, Oslo 1973.

Lisowski J., Statek jako obiekt sterowania automatycznego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1981.

Morawski L., Metody syntezy układów sterowania ruchem statku, Prace Naukowe WSM, Gdynia 1994.

Morawski L., Stabilization of a trajectory In system with a primary controller, Joint Proceedings, Hochschule Bremerhaven, WSM, Gdynia 1987.

Morawski L. i inni, Identyfikacja modeli dynamiki statku, algorytmy sterowania ruchem statku, Raport z realizacji projektu badawczego KBN 8T11A01515, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia 2000.

Citation pattern: Morawski L., Optymalny regulator kursu statku – badania z modelem fizycznym zbiornikowca na jeziorze, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 62, pp. 84-94, 2009

BibTeX     EndNote