abbr. SJ GMU
ISSN 2657-5841 (printed)
ISSN 2657-6988 (online)
DOI: 10.26408
Podatność na korozję naprężeniową złączy spawanych łukowo stopu AW 5059 ALUSTAR
W artykule omówiono metody spawania łukowego w osłonie gazów obojętnych (MIG, TIG) stopów aluminium, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań stawianych w przemyśle okrętowym. Zaprezentowano technologię spawania metodą MIG oraz parametry wykonywania spoin doczołowych tą metodą stopów aluminium. Omówiono główne problemy występujące podczas spajania stopów aluminium. Przedstawiono wyniki badań podatności na korozję naprężeniową złączy spawanych metodą MIG stopu AW 5059 ALUSTAR (AlMg5Mn0,7). Badania korozji naprężeniowej wykonano, stosując próbę odkształcenia z małą prędkością (10-6 s-1), zgodnie z PN-EN ISO 7539-7.
Anderson T., The history of Aluminium Welding, Svetsaren, 2004, vol. 59, no. 1, s. 60–62.
Bryś S., Poradnik spawalniczy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1970.
Bugłacki H., Neser G., Właściwości złączy spawanych stopów aluminium stosowanych w budownictwie okrętowym, Biuletyn Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach, 2001, nr 5.
Bujniewicz Z., Cudny K., Wincza M., Stopy aluminium w budownictwie okrętowym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1971.
Cudny K., Puchaczewski N., Stale i stopy aluminium stosowane na kadłuby okrętowe, Marpress, Gdańsk 1996.
Czechowski M., Własności złączy doczołowych blach ze stopów Al-Mg spajanych różnymi metodami, Materiały i Technologie, 2003, nr 1(1), s. 16–19.
Gourd L.M., Podstawy technologii spawalniczych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1997.
Pilarczyk J., Pilarczyk J., Spawanie i napawanie elektryczne metali, „Śląsk” sp. z.o.o., Katowice 1996.