abbr. SJ GMU
ISSN 2657-5841 (printed)
ISSN 2657-6988 (online)
DOI: 10.26408
Analiza działania morskiej stacji referencyjnej w Świnoujściu jako podstawa do stworzenia morskich systemów IDS (Instrument Docking System)
1
NavSim Polska Sp. z o.o., ul. Różana 95, 59-700 Bolesławiec, e-mail: jacek.pietraszkiewicz@navsim.pl
2
NavSim Polska Sp. z o.o., ul. Różana 95, 59-700 Bolesławiec
Navigating large vessels in the confined waters (coastal/approach and harbour) is everything but trivial. Due to heavy vessel traffic, vicinity of navigational hazards, limited water depth, rapidly changing navigational circumstances, and tremendous weight of the vessels, navigating, mooring and docking activities are demanding and stressful for the pilots. Stress usually leads to increased tiredness, risk of human error and thus to a larger number of incidents and accidents. Marine pilots are more tired and less effective. In the temperate zones there is an additional factor to be considered: poor visibility. This article presents a practical application of the GNSS RTK technology in the electronic chart and situational awareness system as well as the concept of the Instrument Docking System (IDS) for vessels, which in its purpose and fundamental elements is similar to the Instrument Landing System (ILS) for aircrafts).
W artykule opisano fazy podchodzenia statku do portu ze szczególnym uwzględnieniem problemu wyznaczania pozycji jednostki z dużą dokładnością w czasie rzeczywistym. W tym aspekcie przeprowadzona została analiza systemów pozycjonowania, ich dokładności, dostępności, niezawodności oraz zasięgu działania. W artykule przedstawiono wyniki badań obserwacji dokładności systemu pozycjonowania w Świnoujściu, przeprowadzonych przez zespół NavSim Polska Sp. z o.o. Podkreślając wykorzystanie techniki RTK (Real Time Kinematic), przeprowadzono analizę działania Morskiej Stacji Referencyjnej (MSR) w Świnoujściu. Artykuł prezentuje możliwe praktyczne wykorzystanie technologii GNSS RTK (Global Navigation Satellite Systems) do budowy systemów elektronicznego zobrazowania rzeczywistej sytuacji nawigacyjnej dużej jednostki oraz wdrożenia na wzór systemów lotniczych ILS (Instrument Landing System) lub GBAS (Ground Based Augmentation System) morskich systemów IDS (Instrument Docking System). Przedstawione wnioski uzasadniają przydatność MSR w Świnoujściu oraz stosowanie podobnych systemów w celu zwiększenia bezpieczeństwa podczas wprowadzania statków do portu.
This article is an open access article distributed under a Creative Commoms Attribution (CCBY 4.0) licence
Gucma, S., 2012, Projekt systemów zapewniających bezpieczną nawigację i obsługę statków LNG na podejściu i w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, Akademia Morska w Szczecinie, Instytut Inżynierii Ruchu Morskiego, Szczecin.
IALA R-121, 2004, IALA Recommendation R-121 on the Performance and Monitoring of DGNSS Services in the Frequency Band 283.5 – 325 kHz.
NavSim Polska, 2014, Dokumentacja projektowa MSR RTK Świnoujście, NavSim Polska, Bolesławiec.
NavSim Polska, 2015, Instrukcja obsługi systemu RTK Monitor, NavSim Polska, Bolesławiec.
Nowak, A. Specht, C., 2012, Koncepcja stacji monitorującej aktywne sieci geodezyjne na potrzeby nawigacji i monitorowania ruchu obiektów, TTS Technika Transportu Szynowego, nr 9, s. 3677–3686.
Trelleborg Marine Systems, 2015, SmartDock® Laser Docking Aid System, Trelleborg Marine Systems, http://www.trelleborg.com/en/marine-systems/products--solutions--and--services/docking--and--mooring/docking--aid--system/smart--dock--laser (dostęp październik 2018).
Urząd Morski Szczecin, 2015, Przepisy portowe – tekst ujednolicony wg stanu prawnego na dzień 24 lipca 2018 r., Urząd Morski w Szczecinie, http://www.ums.gov.pl/po/2013/Zarz_3_2013.pdf (dostęp październik 2018).