Analiza możliwości rewitalizacji Dolnej Wisły na podstawie badań przeprowadzonych w ramach projektu INWAPO

The analysis of the possibility of revitalization of lower vistula based on INWAPO European Project

Zbigniew Burciu         Agnieszka Gąsior         

Abstract: 

The paper presents the possibilities to use Lower Vistula for transport at purposes. The influence of river revitalization on the introduction has been analysed. The research has been conducted with the assumption Vistula will satisfy the requirements of IV class waterway. The development of inland waterborne transportation can decrease congestion of roads and railway as well as give the significant benefits for economy. Many enterprises and local governments are interested in investments related to with Vistula. The presented research has been based on the results of European project INWAPO.

Streszczenie: 

W artykule przedstawiono możliwości wykorzystania Wisły w celach transportowych. Analizie poddano wpływ rewitalizacji rzeki na uruchomienie transportu towarów na odcinku Dolnej Wisły i rozwój turystyki. Badania przeprowadzono przy założeniu, że Wisła spełni wymagania IV klasy drogi wodnej. Transport wodny śródlądowy oprócz odciążenia transportu drogowego i kolejowego może przynieść wymierne korzyści dla gospodarki. Inwestycjami w tym zakresie zainteresowane są liczne przedsiębiorstwa i samorządy. Badania przeprowadzone w przedstawionej analizie oparto na wynikach projektu europejskiego INWAPO.

Słowa kluczowe: 
Dolna Wisła
rewitalizacja
Issue: 
Pages: 
21
31
Download full text in pdf: 
References: 

Burciu Z. i in., INWAPO. Opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego rewitalizacji i przywrócenia żeglowności dolnej Wisły na odcinku Warszawa-Gdańsk, praca zbiorowa, Agencja Rozwoju Mazowsza, Warszawa 2014.

Duży Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2013, GUS, Warszawa 2013.

Fechner I., Centra logistyczne i ich rola w procesie przepływu ładunków w systemie logistycznym Polski, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010.

Kotowska I., Mańkowska M., Pluciński M., Analiza społeczno-ekonomiczna dla przedsięwzięcia pn. „Rewitalizacja śródlądowej drogi wodnej relacji zachód-wschód obejmującej drogi wodne: Odra, Warta, Noteć, Kanał Bydgoski, Brda, Wisła, Nogat, Szkarpawa oraz Zalew Wiślany (planowana droga wodna E70 na terenie Polski)”, VECTUM – Analizy Transportowe s.c., Szczecin-Gdańsk 2011.

Kulczyk J., Skupień E., Możliwości transportu wodnego kontenerów w relacji Gdańsk-Tczew-Solec Kujawski, praca niepublikowana, Politechnika Wrocławska.

http://journals.bg.agh.edu.pl/GORNICTWO/2011-04-1/GG_2011_4-1_05.pdf.

http://www.armsa.pl/INWAPO,-,informacje,ogolne,186.html, podgląd 21.01.2015 r.

http://www.armsa.pl/Rewitalizacja,28.html.

http://www.polboat.eu/en/images/stories/polski%20przemys%20jachtowy%20-%....

http://www.wislanatrasa.info.pl/.

http://www.wislanatrasa.info.pl/pages.php?parentID=1.

www.portgdansk.pl/zmpg-sa/strategia-rozwoju.

Citation pattern: Burciu Z., Gąsior A., Analiza możliwości rewitalizacji Dolnej Wisły na podstawie badań przeprowadzonych w ramach projektu INWAPO, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 92, pp. 21-31, 2015

BibTeX     EndNote