abbr. SJ GMU
ISSN 2657-5841 (printed)
ISSN 2657-6988 (online)
DOI: 10.26408
Zastosowanie liniowych nierówności macierzowych do syntezy okrętowych układów sterowania
The paper is a short review of publications about the use of linear matrix inequalities for synthesis of marine controlled object models. The first part is a short description of linear matrix inequalities. The second part presents two publications where linear matrix inequalities were implemented in marine industry. The summary describes advantages and disadvantages of the proposed numerical method.
Artykuł opiera się na kilku znaczących pozycjach w literaturze przedmiotu związanych z liniowymi nierównościami macierzowymi i ich zastosowaniem do syntezy okrętowych układów sterowania. Pierwsza część artykułu nawiązuje do liniowych nierówności macierzowych. Druga część poświęcona jest opisowi dwóch publikacji, zawierających zastosowanie liniowych nierówności macierzowych wdrożonych do zastosowań morskich na rzeczywistych obiektach. W podsumowaniu przedstawiono zalety i wady proponowanej metody numerycznej.
Alfi, A., Shokrzadeh, A., Asadi, M., 2015, Reliability Analysis of H-Infinity Control for a Container Ship in Way-point Tracking, Applied Ocean Research, no. 52, s. 309–316.
Aström, K.J., Wittenmark, B., 2013, Computer-controlled Systems: Theory and Design, Courier Corporation.
Boyd, S.P., El Ghaoui, L., Feron, E., Balakrishnan, V., 1994, Linear Matrix Inequalities in System and Control Theory, vol. 15, SIAM, Philadelphia.
Duan, G.R., Yu, H.H., 2013, LMIs in Control Systems: Analysis, Design and Applications, CRC Press.
El Ghaoui, L., Niculescu, S.I., 2000, Advances in Linear Matrix Inequality Methods in Control, vol. 2, SIAM, Philadelphia.
Gierusz, W., 2003, Multivariable Robust Control Applied to Steering of Three Ship’s Velocities, Archives of Control Sciences, vol. 13, no. 4, s. 459–492.
Helton, J.W., Merino O., 1998, Classical Control Using H-Infinity Methods: Theory, Optimization, and Design, SIAM, Philadelphia.
Iqbal, S., Bhatti, A.I., 2011, Load Varying Polytopic Based Robust Controller Design in LMI Framework for a 2d of Stabilized Platform, Arabian Journal for Science and Engineering, no. 36(2), s. 311–327.
Katebi, M.R., Byrne, J.C., 1988, LQG Adaptive Ship Autopilot, Transactions of the Institute of Measurement and Control, no. 10(4), s. 187–197.
Lam, H.K., Leung, F.H.F., 2011, Stability Analysis of Fuzzy-model-based Control Systems, vol. 264, Springer.
Lin, C., Wang, G., T.Lee, Tong, He, Y., 2007, LMI Approach to Analysis and Control of Takagi- Sugeno Fuzzy Systems with Time Delay, vol. 351, Springer.
Lisowski, J., 2012, The Sensitivity of Safe Ship Control in Restricted Visibility at Sea, TransNav, The International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, vol. 6, no. 1, s. 35–45.
Lisowski, J., 2013, Metody komputerowego wspomagania decyzji manewrowej nawigatora w sytuacjach kolizyjnych, Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, vol. 54, nr 1(192), s. 67–78.
Nasuno, Y., Shimizu, E., Ito, M., Yamamoto, I., Tsukioka, S., Yoshida, H., Hyakudome, T., Ishibashi, S., Aoki, T., 2007, Design Method for a New Control System for an Autonomous Underwater Vehicle Using Linear Matrix Inequalities, Artificial Life and Robotics, no. 11(2), s.149–152.
Ostertag, E., 2011, Mono-and Multivariable Control and Estimation: Linear, Quadratic and LMI Methods, vol. 2, Springer Science & Business Media.
Tomera, M., 2015, A Multivariable Low Speed Controller for a Ship Autopilot with Experimental Results, 20th International Conference on Methods and Models in Automation and Robotics (MMAR), Międzyzdroje, s. 17–22.
Veremey, E.I., Korovkin, M.V., Sotnikova, M.V., 2015, Ships’ Steering in Accurate Regime Using Autopilot with Special Structure of Control Law, IFAC-PapersOnLine, no. 48(16), s. 7–12.