Porównanie bezpiecznych trajektorii statku z uwzględnieniem warunków sterowania optymalnego i rozgrywającego

Comparison of ship safe trajectory including the terms of optimal and game control

Józef Lisowski         

Abstract: 

The paper describes six of the nine kinds of methods for determining safe trajectory of the ship passing the encountered ships at sea. Simulation research on the example of the navigation situation, the passing of 18 ships have encountered, were algorithms: multi-stage positional game non-cooperative and cooperative, multi-step matrix game non-cooperative and cooperative, dynamic programming with neural state constraints and linear programming. For each of the algorithms compared safe ship trajectories in conditions of good and restricted visibility at sea.

Streszczenie: 

W artykule opisano sześć spośród dziewięciu przedstawionych metod wyznaczania bezpiecznej trajektorii statku w sytuacji mijania się na morzu ze spotkanymi statkami. Badaniom symulacyjnym, na przykładzie nawigacyjnej sytuacji mijania się z 18 spotkanymi statkami, poddano algorytmy: wieloetapowej gry pozycyjnej niekooperacyjnej i kooperacyjnej, wielokrokowej gry macierzowej niekooperacyjnej i kooperacyjnej, programowania dynamicznego z neuronowymi ograniczeniami stanu oraz programowania liniowego. Dla każdego z algorytmów porównano bezpieczne trajektorie statku w warunkach dobrej i ograniczonej widzialności na morzu.

Słowa kluczowe: 
transport morski
elektroautomatyka okrętowa
sterowanie optymalne
Issue: 
Pages: 
122
130
Download full text in pdf: 
References: 

Engwerda, J.C., 2005, LQ Dynamic Optimization and Differential Games, John Wiley & Sons, West Sussex.

Lazarowska, A., 2015, Ship's Trajectory Planning for Collision Avoidance at Sea Based on Ant Colony Optimisation, Journal of Navigation, vol. 68, no. 2, s. 291–307.

Millington, I., Funge, J., 2009, Artificial Intelligence for Games, Elsevier, Amsterdam-Tokyo.

Mohamed-Seghir, M., 2014, The Branch-and-bound Method, Genetic Algorithm, and Dynamic Programming to Determinate a Safe Trajectory in Fuzzy Environment, 18th International Conference in Knowledge Based and Intelligent Information and Engineering Systems KES 2014, Gdynia, no. 35, s. 348–357.

Szłapczyński, R., 2014, Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories With Speed Reduction Manoeuvres within Traffic Separation Schemes, Polish Maritime Research, vol. 21, no. 1(81), s. 20–27.

Citation pattern: Lisowski J., Porównanie bezpiecznych trajektorii statku z uwzględnieniem warunków sterowania optymalnego i rozgrywającego, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 098, pp. 122-130, 2017

BibTeX     EndNote