Szybka estymacja położenia początkowego wału silnika z magnesami trwałymi IPMSM

Fast initial position of the shaft permanent magnet motor IPMSM

Andrzej Kasprowicz         Mateusz Tocha         

Abstract: 

The article presents the method and results of experimental research on an algorithm of the instant estimation of an initial position of the rotor of the permanent magnet motor. It is part of the design of highly dynamic controlled AC drive. Estimation and drive control algorithm has been implemented in the driver of the new generation signal microcontroller TMS320F28335 of Texas Instrument. It was written in C. The algorithm has proved itself in a model system of the drive. The estimation of the initial position of the shaft of the permanent magnet motor helped to reduce the cost and complexity of the drive system. Thanks to it, a cheaper and more convenient to use incremental encoder could be used. Without the estimation, however, it did not ensure the initial position of the rotor, required to proper start and work of the motor.

Streszczenie: 

W artykule przedstawiono metodę szybkiej estymacji początkowego położenia wału wirnika silnika z magnesami trwałymi IPMSM. Wykorzystano do tego celu efekt anizotropii magnetycznej obwodu wirnika, wynikającej z zainstalowania magnesów trwałych. Wymagany do prawidłowej pracy ciągły pomiar położenia i prędkości obrotowej wału silnika wykonywany jest za pomocą enkodera przyrostowego (ang. incremental encoder). Wyznaczone położenie początkowe wirnika jest uwzględniane w trakcie pierwszego obrotu wału silnika jako ustalone przesunięcie początkowe. Pozwala to na uzyskanie pełnego momentu elektromagnetycznego silnika już po jednym obrocie wału, w którego trakcie występuje pierwszy impuls indeksu z enkodera. Umożliwia to pewny start układu napędowego bez początkowego przypadkowego ruchu wstecznego silnika.

Słowa kluczowe: 
rozruch
enkoder inkrementalny
estymacja
sterowanie wektorowe
Issue: 
Pages: 
83
90
Download full text in pdf: 
References: 

Biskup, T., Estymacja początkowego położenia wirnika silnika synchronicznego o magnesach trwałych PMSM, 2012, „Przegląd Elektrotechniczny”, R. 88, nr 4a.

Bodora, A., Biskup, T., Domoracki, A., Kołodziej, H., Paluszczak, D., 2014, Wybrane zagadnienia realizacji metody estymacji położenia wirnika silnika PMSM, „Przegląd Elektrotechniczny”, R. 90, nr 9.

Jarzębowicz, L., 2012, Bezczujnikowe sterowanie trakcyjnym silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi zagłębionymi w wirniku, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.

Schmidt, P.B., Gasperi, M.L., Ray, G., Wijenayake, A.H., 1997, Initial Rotor Angle Detection of a Non-Salient Pole Permanent Magnet Synchronous Machine, IEEE Industry Applications Society Annual Meeting New Orleans, Louisiana, October 5–9.

Tursini, M., Petrella, R., Parasiliti, F., 2003, Initial Rotor Position Estimation Method for PM Motors, IEEE Transactions on Industry Applications, vol. 39, no. 6.

Citation pattern: Kasprowicz A., Tocha M., Szybka estymacja położenia początkowego wału silnika z magnesami trwałymi IPMSM, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 098, pp. 83-90, 2017

BibTeX     EndNote