Błędy montażu przyczyną nieszczelności gniazd zaworowych silników okrętowych

Implementation of dynamic model of Sulzer 3AL 25/30 engine for prediction of influence of different loads and failures at angular speed fluctuation

Artur Bejger         Katarzyna Gawdzińska         

Abstract: 

The paper presents utilization of simplified mathematical model of engine Sulzer 3AL 25/30 for prediction of impact of failure, load and rotational speed changes at fluctuation of instantaneous angular speed of the crankshaft. Simplified model omit torsional vibrations impact at angular speed instantaneous value. It was assumed than due to stiffness of three – cylinder engine shaft, angular deviations due to torsional vibrations are not considered. In order to obtain the value of tangential force at different loads, real values of in – cylinder pressure, measured by electronic indicators, were taken. Experiment was carried out at Sulzer 3AL 25/30 test bed. During experiment, measurements at loads of idle run, 50 kW, 100 kW, 150 kW and 200 kW were conducted. Results were presented in form of comparison graphs, which let to build diagnostic conclusions. Simulations are useful for evaluation and classification of real runs of instantaneous angular speed, measured using optical encoder ETNP-10.

Streszczenie: 

W niniejszej pracy przedstawiono przykłady uszkodzeń gniazd zaworowych występujące w silniku spalinowym typu Deutz SBV 628. Artykuł ten jest fragmentem ekspertyzy wykonywanej przez autorów, zleconej przez jednego z armatorów. Naprawa głowicy w badanym obiekcie polegała na wymianie zużytych gniazd zaworowych i zaworów na nowe. Silnik od momentu remontu przepracował ok. 3000 godzin. Po tym czasie na wszystkich układach wykryto nieszczelności spowodowane odkształceniem lub zużyciem zarówno zaworów, jak i gniazd zaworowych. Zasugerowano, że nieszczelności mogą być spowodowane niewłaściwą strukturą materiału wymienionych elementów (gniazd i zaworów). Po przeprowadzeniu analizy materiałowej (badania metalograficzne wraz z mikroanalizą rentgenowską przedstawiono w [1]) hipotezę tę wykluczono. Stwierdzono, że przyczyną nieprawidłowości były błędy montażu podczas wymiany gniazd zaworowych.

Słowa kluczowe: 
silnik o zapłonie samoczynnym
uszkodzenia gniazd zaworowych
Issue: 
Pages: 
23
27
Download full text in pdf: 
References: 

Bejger A., Gawdzińska K., Ekspertyza-mikroanaliza rentgenowska, materiały nie publikowane, Szczecin 2012.

Bejger A., Gawdzińska K., Berczyński S., Application of Pareto Analysis for the Description of Faults and Failures of Marine Medium Power Engines with Self Ignition, Archives of Mechanical Technology and Automation, Vol. 32, No. 3, Poznań 2012.

Cicholska M., Czechowski M., Materiałoznawstwo okrętowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2005.

Dobrzyński L., Metalowe materiały inżynierskie, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.

Dobrzyński L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, Wydawnictwo Naukowo- -Techniczne, Warszawa 2002.

Włodarski J.K., Tłokowe silniki spalinowe procesy trybologiczne, Wydawnictwo KiŁ, Warszawa 1982.

Citation pattern: Bejger A., Gawdzińska K., Błędy montażu przyczyną nieszczelności gniazd zaworowych silników okrętowych, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 81, pp. 23-27, 2013

BibTeX     EndNote