Struktury niezawodnościowe systemów napędowych statków z uwzględnieniem funkcji operatorskich

Reliability structures of ships propulsion systems including operator functions

Wojciech Frąckowiak         

Abstract: 

The paper presents the way of determining the ship propulsion systems reliability structures including the functions performed by the operator. Example of using the „HEART” method (Human Error Assessment and Reduction Technique) for human reliability analysis has been presented. The anthropotechnical reliability structure of fuel supply system, as a part of container ship propulsion system equipped with low-speed piston engine and fixed pitch propeller, has been determined as an example. The main functions of the operator, occurring in the considered system, were defined and example of human reliability analysis using „HEART” techniques was carried out taking into account selected factors, that adversely affect the operator's actions. The results of the fuel supply system reliability prediction, considering the lack of available time to perform the tasks, as an example of the conditions adversely affecting the functions carried out by the operator were presented. The study is based on reliability data of technical objects derived from the research (Brandowski A., Frąckowiak W. et al.) in the years 2007–2009.

Streszczenie: 

W artykule przedstawiono sposób wyznaczania struktur niezawodnościowych systemu napędowego statku z uwzględnieniem funkcji realizowanych przez operatora. Zaprezentowano przykład wykorzystania metody HEART (Human Error Assessment and Reduction Technique) do analizy niezawodności człowieka. Wyznaczono antropotechniczną strukturę niezawodności na przykładzie instalacji zasilania paliwa, będącej częścią systemu napędowego statku kontenerowego wyposażonego w silnik wolnoobrotowy ze śrubą o stałym skoku. Zdefiniowano główne funkcje operatorskie występujące w rozpatrywanym systemie i przeprowadzono przykładową analizę niezawodności człowieka z wykorzystaniem techniki HEART, uwzględniając wybrane czynniki wpływające niekorzystnie na działania operatora. Przedstawiono wyniki predykcji niezawodności instalacji zasilania paliwa z uwzględnieniem braku dostępnego czasu na wykonanie funkcji operatorskich jako przykładowego warunku negatywnie wpływającego na działania realizowane przez operatora. Do analizy wykorzystano dane niezawodnościowe urządzeń technicznych uzyskane z badań eksperckich (A. Brandowski, W. Frąckowiak i inni) w latach 2007–2009.

Issue: 
Pages: 
14
23
Download full text in pdf: 
References: 

Borysiewicz M., Wykorzystanie probabilistycznych analiz bezpieczeństwa (PSA) w tworzeniu wymogów bezpieczeństwa dla elektrowni jądrowych, Warszawa 2010.

Brandowski A., Metodyka projektowania bezpieczeństwa systemów okrętowych, Prace Instytutu Nauk Podstawowych Technicznych Wyższej Szkoły Morskiej, Gdańsk 1990.

Brandowski A., Procedura analizy wpływu uszkodzeń na bezpieczeństwo systemu napędowego, Prace Instytutu Nauk Podstawowych Technicznych Wyższej Szkoły Morskiej, Gdańsk 1989.

Brandowski A., Frąckowiak W., Mielewczyk A., Subjective reliability estimation of the seagoing ship systems, Safety, Reliability and Risk Analysis, Stavanger 2007.

Brandowski A., Frąckowiak W., Nguyen H., Podsiadło A., Risk estimation of the sea-going ship casualty as the consequences of propulsion los, Safety, Reliability and Risk Analysis, Prague 2009.

Brandowski A., Frąckowiak W., Nguyen H., Podsiadło A., Subjective propulsion risk of a seagoing ship estimation, Safety, Reliability and Risk Analysis, Valencia 2008.

Frąckowiak W., Influence of environmental, ergonomic factors and properties of operators on the reliability of ships propulsion systems, Journal of KONES Powertrain and Transport, 2012, vol. 19, no. 2.

Modarres M., Kaminskiy M., Krivtsov V., Reliability Engineering and Risk Analysis, Rochester, New York 1999.

PN-93 N-50191 Słownik terminologiczny elektryki. Niezawodność, jakość usługi.

Williams J.C., HEART – A proposed method for achieving high reliability in process operation by means of human factors engineering technology in Proceedings of a Symposium on the Achievement of Reliability in Operating Plant, Safety and Reliability Society, Birmingham 1985.

Citation pattern: Frąckowiak W., Struktury niezawodnościowe systemów napędowych statków z uwzględnieniem funkcji operatorskich, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 76, pp. 14-23, 2012

BibTeX     EndNote