Wpływ odległości bocznej na manewr wyprzedzania statków morskich na akwenach ograniczonych

Safe distance of overtaking manoeuvre in restricted areas

Piotr Lizakowski         

Abstract: 

Safety of overtaking manoeuvers is an essential point of navigation carried out in restricted areas. The specificity of such areas causes reduce of manoeuvering available space. One of the ele-ments determining no collision overtaking manoeuvre is the correct evaluation of the lateral distance between two ships during the action. The paper presentss the causes of vessel collision during over-taking in restricted areas.

Streszczenie: 

Bezpieczeństwo manewrów wyprzedzania statków morskich jest istotnym elementem podczas realizacji nawigacji na akwenach ograniczonych. Specyfika akwenu ograniczonego redukuje dostęp-ną przestrzeń manewrową. Jednym z elementów decydujących o bezkolizyjnym wykonaniu manewru wyprzedzania jest prawidłowa ocena odległości bocznej pomiędzy statkami w trakcie jego wykony-wania. W artykule przedstawiono przyczyny kolizji statków podczas wyprzedzania na akwenach ogra-niczonych.

Issue: 
Pages: 
63
72
Download full text in pdf: 
References: 

Burciu Z., Lizakowski P., Analiza ryzyka manewru wyprzedzania w oparciu o sieci Bayesa, Problemy Eksploatacji, 2009, nr 4.

Gucma L., Modelowanie czynników ryzyka zderzenia jednostek pływających z konstrukcjami portowymi i pełnomorskimi, Studia / Akademia Morska w Szczecinie, 2005, nr 44,.

Gucma L., Smalko Z., Selected problems and methods of Navigational Risk Assessment, Proc. 12th International Congress IMAM Lisbon 2005, vol. 1.

Gucma S., Inżynieria ruchu morskiego, Wydawnictwo Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk 2001.

Investigation Report 45/04 Collision between CMV Cosco Hamburg and CMV P&O Nedlloyd Finland on 01 March 2004 on the Lower Elbe/off Buoy 91 with the Heath of one seaman, Bundesstelle fur Seeunfalluntersuchund, Hamburg 2006.

Lizakowski P., System antropotechniczny człowiek statek – efektywność manewru wyprzedzania w ograniczonej przestrzeni, XXXVII Zimowa Szkoła Niezawodności Szczyrk 2009.

Varyani K., Krishnankutty P., New generic mathematical model to predict hydrodynamic interac-tion effects for overtaking maneuvers in simulators, Journal of Marine Science and Technology, 2004, 9.

Citation pattern: Lizakowski P., Wpływ odległości bocznej na manewr wyprzedzania statków morskich na akwenach ograniczonych, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 69, pp. 63-72, 2011

BibTeX     EndNote