abbr. SJ GMU
ISSN 2657-5841 (printed)
ISSN 2657-6988 (online)
DOI: 10.26408
Modelowanie CFD momentu przechylającego statek wskutek działania wiatru
The paper presents CFD-based (computational fluid dynamics) modeling of ship’s heeling moment due to wind. The case study is carried out for an exemplary general cargo ship in one of her typical loading condition. The obtained outcome of numerical simulation is compared with standard ship’s heel calculation which is commonly applied in the course of ship stability assessment.
Artykuł traktuje o modelowaniu momentu przechylającego statek wskutek działania wiatru z wykorzystaniem metod numerycznej mechaniki płynów. Analizę przedstawiono na przykładzie wy-branego statku w typowym dla niego stanie załadowania. Wyniki obliczeń zestawiono z klasycznym ujęciem zagadnienia, stosowanym powszechnie w rutynowych obliczeniach statecznościowych pro-wadzonych na statku.
Czuchryta T., Dokumentacja hydrostatyczna, stateczności i wytrzymałości statku B-354, Katedra Eksploatacji Statku WSM, Gdynia 1999.
FLUENT Tutorial Guide, Fluent Inc., 2006.
IMO International Code on Intact Stability 2008 (2009 Edition), IMO, London 2009.
Kraskowski M., Marcinkowski M., Wybrane zastosowania numerycznej mechaniki płynów w analizie opływu statku, Zeszyty Problemowe, nr B-118, Centrum Techniki Okrętowej S.A., Gdańsk 2006.
Maneuvering Technical Manual, J. Brix (ed.), Schiff & Hafen / Seewirtschaft, Heft 4/1991, Hamburg 1991.