abbr. SJ GMU
ISSN 2657-5841 (printed)
ISSN 2657-6988 (online)
DOI: 10.26408
Koncepcja zwiększenia stopnia regeneracji turbinowego obiegu parowego
1
Akademia Morska w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 1-2, 70-500 Szczecin, Wydział Mechaniczny,
e-mail:a.adamkiewicz@am.szczecin.pl
2
Akademia Morska w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 1-2, 70-500 Szczecin, Wydział Mechaniczny
This paper presents the results of carried out analyses regarding efficiency and criteria evaluation of various propulsion plants of modern LNG (Liquid Natural Gas) carriers as well as identification and quality assessment of waste heat energy fluxes of a CST (Conventional Steam Turbine) plant. The possibility of use a steam jet injector in order to recover the latent heat is analysed. Calculations were carried out for an injector. On the basis of the results of the injector calculation, the heat balance of a simple regenerative Clausius- Rankine steam cycle was carried out. The degree of regeneration for cycle using the regenerative injector was determined. Based on results the further research directions for complex plants using a steam jet injector are indicated.
W artykule przedstawiono wyniki analiz dotyczących sprawności różnych układów napędowych stosowanych na współczesnych zbiornikowcach LNG. Omówiono wyniki identyfikacji oraz oceny jakościowej źródeł energii odpadowej konwencjonalnego turbinowego układu napędowego (CST). W artykule przeanalizowano możliwości zastosowania inżektora parowego w celu odzysku ciepła utajonego. Na podstawie uzyskanych wyników obliczeń inżektora przeprowadzono bilans energetyczny prostego układu realizującego obieg Clausiusa-Rankine’a z regeneracyjnym podgrzewaniem wody zasilającej. Wyznaczono stopień regeneracji układu w wyniku zastosowania inżektora parowego. Na podstawie otrzymanych wyników wyznaczono dalsze kierunki badań dla złożonych układów z wykorzystaniem inżektorów parowych.
This article is an open access article distributed under a Creative Commoms Attribution (CCBY 4.0) licence
Adamkiewicz, A., Grzesiak, S., 2016, Ewolucja efektywności energetycznej turbinowych napędów parowych współczesnych zbiornikowców LNG, Rynek Energii, nr 130/3, s. 92–98.
Adamkiewicz, A., Grzesiak, S., 2018, Identification of Waste Heat Energy Sources of a Conventional Steam Propulsion Plant of an LNG Carrier, Proceeding of 5th International Conference Bremen, “Low Temperature and Waste Heat Use in Communal and Industrial Energy Supply Systems – Theory and Practice –“, Bremen.
Adamkiewicz, A., Michalski, R., Zeńczak, W., 2012, Wybrane problemy technologii konwersji energii w okrętowych systemach energetycznych, KAPRINT, Lublin.
Bukurov, M., Bikic, S., Prica, M., 2012, The Efficiency Rate of a Steam-Water Injector, Acta Polytechnica Hungarica, vol. 9, no. 5, óbuda University, Budapest.
Drożyński, Z., Konorski, A., 1980, Algorytm wyznaczania parametrów termodynamicznych urządzeń eżektorowych, Instytut Maszyn Przepływowych PAN, Gdańsk.
Goliński, A., Troskolański, T., 1979, Strumienice. Teoria i konstrukcja, WNT, Warszawa.
Gryboś, R. 1956, Regeneracja ciepła w siłowni z turbiną bezupustową, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, vol. 1, no. 5, Gliwice.
Grzesiak, S., 2018, Alternative Propulsion Plants for Modern LNG Carriers, New Trends in Production Engineering, vol. 1, no. 1.
IGU World LNG Report, 2018, http://www.igu.org, [dostęp: sierpień 2018].
Szargut, J., Ziębik, A., 1998, Podstawy energetyki cieplnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Trela, M., Kwidzinski, R., Gluch, J., 2009, Analysis of Application of Feed – Water Injector Heaters to Steam Power Plants, Polish Maritime Research, vol. 16, no. 1.