abbr. SJ GMU
ISSN 2657-5841 (printed)
ISSN 2657-6988 (online)
DOI: 10.26408
Synchronous fluorescence spectroscopy as a tool for used lube-engine oil description
Dla prawidłowej pracy silnika okrętowego istnieje konieczność śledzenia jakości oleju silnikowego, dlatego też należy poszerzać wiedzę dotyczącą charakterystycznych cech olejów, wykorzystując dostępne metody, które pozwolą zarówno monitorować jakość oleju, jak i jednocześnie chronić silnik przed uszkodzeniem. W pracy rozważane są fluorescencyjne właściwości silnikowego oleju smarnego Titan Truck Plus 15W40 na podstawie całkowitych synchronicznych widm fluorescencji jako narzędzi do śledzenia jakości oleju. Do badań użyto oleju smarnego w formie oryginalnej oraz przepracowanej w silniku okrętowym około dwóch miesięcy. Opierając się na totalnych synchronicznych widmach fluorescencji, wyznaczono charakterystyczne dla tego rodzaju oleju maksima. Ponadto w celu rozróżnienia dwóch postaci oleju i oceny jego jakości wyznaczono parametr interwału długości fali oraz zdefiniowano parametr rozróżnialności obu form oleju. Uzyskane rezultaty pozwalają twierdzić, że fluorescencja synchroniczna wydaje się być dobrym narzędziem do śledzenia zmian jakości oleju eksploatowanego w silniku okrętowym z wykorzystaniem specyficznych parametrów.
To proper work of ship engine it is necessary to monitor the quality of oil exploited in ship engine. Therefore it is necessary to expand the knowledge about the futures of oils based on various possible methods which allow track the quality of oil and thereby the engine protect. In the work total synchronous fluorescence spectroscopy as a tool to description of oil properties was applied. To tests the exemplary engine lubricate oil Titan Truck Plus 15W40 was applied. Two forms of oil, respectively, fresh oil and lubricate oil exploited in ship engine about two months were used. Based on the total synchronous fluorescence spectra the peaks typical for both forms of oil were determined. Moreover to distinguish two forms of oil based on total synchronous spectra the distinguishability parameter was defined and wavelength-interval parameter for this kind of oil was determined. Obtained results allow to conclude that synchronous fluorescence spectroscopy seems to be an efficient tool for track the quality of oil exploited in ship engine based on specific parameters.
Agoston A., Ötsch C., Jakoby J., Viscosity sensors for engine oil condition monitoring- Application and interpretation of results, Sensors and Actuators A: Physical, 2005, Vol. 121, No. 2, s. 327–332.
Baszanowska E., Otremba Z., Oil identification based on total synchronous spectra, Journal of KONES Powertrain and Transport, Warsaw 2014, Vol. 21, No. 2, s. 15–20.
Baszanowska E., Otremba Z., Spectrofluorimetric characteristics of used lubricating oil, „Diagnostyka”, 2014, Vol. 15, No. 4, s. 65–71.
Baszanowska E., Otremba Z., Study of lubricate oil properties with engine runtime based on fluorescence spectroscopy, „Logistyka”, 2015, No. 4, s. 2433–2441.
Borin A., Ronei J., Poppi R.J., Application of mid infrared spectroscopy and iPLS for the quantification of contaminants in lubricating oil, Vibrational Spectroscopy, 2005, Vol. 37, No. 1, s. 27–32.
Geddes C.D., Lakowicz J.R., Review in fluorescence 2005, Springer, 2005.
Lloyd J.B.F., Synchronyzed excitation of fluorescence emission spectra, Nature (London) Phys. Sci., 1971, Vol. 231, s. 64–65.
Młynarczak A., Investigation of the influence of aftermarket additive on lubricating properties of Titan Truck Plus 15W40 oil used in marine diesel engines, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 2012, nr 76, s. 62–68 (in Polish).
Patra D., Mishra A.K., Total synchronous fluorescence scan spectra of petroleum products, Anal. Bioanal. Chem., 2002, Vol. 373, No. 4–5, s. 304–309.
Seifert W.W., Westcott V.C., A method for the study of wear particles in lubricating oil, Wear, 1972, Vol. 21, No. 1, s. 27–42.
Stuart A.D., Trotman S.M., Doolan K.J., Fredericks P.M., Spectroscopic Measurement of Used Lubricating Oil Quality, Applied Spectroscopy, 1989, Vol. 43, No. 1, s. 55–60.
Voelker P.J., Hedges J.D., Oil quality sensor measuring bead volume, Patent US5777210A, 1998.
Wierzcholski K., Miszczak A., Algorythm for variable pseudoviscosity coefficients under experimental basis, Tribologia, 2013, Vol. 44, No. 4, s. 125–136 (in Polish).