Lubricate engine oil characterization based on single excitation fluorescence spectroscopy

Charakterystyka silnikowego oleju smarnego na podstawie widm fluorescencji dla pojedynczej długości fali wzbudzenia

Emilia Baszanowska         Zbigniew Otremba         

Abstract: 

W pracy przedstawiono metodę spektroskopii fluorescencyjnej jako narzędzia do śledzenia jakości oleju silnikowego, które pozwoli na poszerzenie wiedzy odnośnie do typowych wskaźników różnicujących oleje. Analizę właściwości fluorescencyjnych silnikowego oleju smarnego przeprowadzono, wykorzystując dwa rodzaje widm: widma fluorescencji dla pojedynczej długości fali wzbudzenia oraz widma wzbudzenia dla pojedynczej długości fali emisji. Fluorescencyjne właściwości oleju dyskutowane są w odniesieniu do przykładowego silnikowego oleju smarnego w dwóch formach, odpowiednio, oryginalnej oraz zużytej podczas pracy w silniku okrętowym w odpowiednim czasie pracy. Na podstawie widm fluorescencji, jak również widm wzbudzenia, dyskutowane są zmiany w kształcie widm w odniesieniu do obu form oleju oraz wyznaczone specyficzne piki dla obu form oleju. Ponadto wyznaczono charakterystyczne wskaźniki fluorescencyjne dla rozważanego rodzaju oleju z wykorzystaniem zarówno wyselekcjonowanego widma fluorescencji dla długości fali wzbudzenia 220 nm, jak i wyznaczonego całkowitego widma wzbudzenia jako narzędzia do rozróżniania obu form oleju.

Streszczenie: 

In the work the fluorescence spectroscopy based on fluorescence spectra for single excitation wavelength and excitation spectra for single emission wavelength were applied to expand the knowledge about the specific signatures of lubricate oil typically used in ship engine as a tool to oil quality assessment. The fluorescence properties of oil are considered based on an exemplary lubricate-engine oil in two forms: fresh and used oil – exploited an adequate time. Based on the fluorescence spectra for single excitation wavelength and excitation spectra for single emission wavelength the changes of the spectra for both forms of oil are discussed and the peaks typical for both forms of oil were determined. Moreover the specified fluorescence signatures described by selected fluorescence spectrum for excitation wavelength 220 nm as a tool to distinguish the two forms of oil were determined. Additionally, there is discussed the use of total excitation spectrum as a tool to identification two forms of oil.

Słowa kluczowe: 
fluorescence spectroscopy
fluorescence spectrum
excitation spectrum
lubricate oil
Issue: 
Pages: 
5
12
Download full text in pdf: 
References: 

Citation pattern: Baszanowska E., Otremba Z., Lubricate engine oil characterization based on single excitation fluorescence spectroscopy, Scientific Journal of Gdynia Maritime University, No. 91, pp. 5-12, 2015

BibTeX     EndNote