abbr. SJ GMU
ISSN 2657-5841 (printed)
ISSN 2657-6988 (online)
DOI: 10.26408
Zdalny dostęp do zasobów laboratorium sieci komputerowych
In the paper is described the infrastructure that allows the user to remotely access the network hardware and software, which is used in the teaching process while teaching the subject \Computer Networks\', as well as training courses implemented within the CCNA (Cisco Certified Network Associate). This infrastructure is realized on the basis for virtual private network (VPN) using OpenVPN software, virtualization environment Proxmox, and the actual equipment (switches, routers, terminal server) used during learning. It is worth emphasizing that the entire infrastructure was carried out on the basis of Open Source software, which affect into economic parameters of solutions.'
W artykule opisano infrastrukturę umożliwiającą użytkownikom zdalny dostęp do sprzętu i oprogramowania sieciowego, wykorzystywanego w procesie dydaktycznym podczas nauczania przedmiotu „Sieci komputerowe”, a także szkoleń realizowanych w ramach kursów CCNA (Cisco Certified Network Associate). Infrastruktura ta wykorzystuje wirtualną sieć prywatną (VPN), stosującą oprogramowanie OpenVPN, środowisko wirtualizacyjne Proxmox oraz rzeczywisty sprzęt (przełączniki, routery, serwer terminali), używane podczas nauki. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż cała infrastruktura została zrealizowana na podstawie oprogramowania klasy Open Source, co przekłada się na parametry ekonomiczne rozwiązania.
Cabaj K., Jarociński M., Radziszewski P., Szczypiorski K., Woźniak M., Zastosowanie zdalnego dostępu do sprzętu Cisco w zajęciach dydaktycznych prowadzonych na Politechnice Warszawskiej, Krajowa Konferencja Instruktorów Akademii Cisco, Warszawa, czerwiec 2010.
Materiały informacyjne produktu Netlab+ firmy Network Device Group, http://www.netdevgroup.com/.
Proxmox Virtual Environment, http://proxmox.com.
Skibniewski Ł., Furtak J., Zdalne Laboratorium Sieciowe, Biuletyn Instytutu Automatyki i Robotyki Wojskowej Akademii Technicznej, 2012, nr 32.