Przejdź do treści

Program kursu sternik motorowodny

Ośrodek Żeglarstwa i Sportów Wodnych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni realizuje kurs na patent sternika motorowodnego, zgodnie z autorskim programem szkolenia. Osoba odbywająca szkolenie na  powinna opanować wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające bezpieczne prowadzenie jachtu motorowego w zakresie uzyskiwanych uprawnień.

Patent sternika motorowodnego uzyskuje osoba, która: 1) ukończyła 14. rok życia; 2) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki)

WIEDZA TEORETYCZNA:

1.Przepisy 1.1 Podstawowe przepisy żeglugowe obowiązujące na wodach śródlądowych odnoszące się do żeglugi jachtowej:
  • wybrane definicje,
  • zasady ruch żeglugowego,
  • sygnalizacja wzrokowa i dźwiękowa statków, 
  • sygnały wzywania pomocy,
  • znaki żeglugowe,
  • uprawnienia do prowadzenia jachtów motorowych,
  • ogólne przepisy bezpieczeństwa,
  • wypadki i awarie – zasady postępowania,
  • przepisy lokalne.
1.2. Elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach morskich oraz przepisy portowe. 1.3. Etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie, etykieta flagowa. 1.4. Podstawowe zasady ochrony wodnego środowiska naturalnego.   2. Wiadomości o jachtach motorowych: 2.1. Rodzaje jachtów motorowych, podział ze względu na budowę, osprzęt i eksploatację. 2.2. Nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu motorowego i jego osprzętu. 2.3. Zasady obsługi silnika stacjonarnego i przyczepnego. 2.4. Zasady obsługi instalacji jachtowych: paliwowej, gazowej, elektrycznej, wodnej. 2.5. Wyposażenie jachtu niezbędne do bezpiecznej żeglugi: ratownicze, przeciwpożarowe, medyczne.   3. Zasady manewrowania jachtem motorowym 3.1. Manewry na silniku. 3.2. Cumowanie i kotwiczenie. 3.3. Kierowanie załogą, komendy żeglarskie. 3.4. Umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu.   4. Locja 4.1. Śródlądowy szlak żeglugowy:
  • informacje o korycie rzeki,
  • oznakowanie szlaku żeglugowego,
  • elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych
  • śluza, jaz

4.2. Elementarne wiadomości o nawigacyjnym oznakowaniu wód morskich

5. Ratownictwo

5.1. Bezpieczeństwo żeglugi i ratownictwo w żegludze śródlądowej:

  • osobiste środki wypornościowe, rodzaje i sposoby posługiwania się nimi,
  • inne środki bezpieczeństwa na jachcie motorowym,
  • zasady postępowania podczas alarmu „człowiek za burtą”
  • podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie,

5.2. Podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:i śródlądowych

  • Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR),
  • Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne,
  • stacje ratownictwa morskiego,
  • ratownictwo brzegowe - brzegowe stacje ratownictwa,
  • wiadomości o służbach ratowniczych na wodach śródlądowych, 
  • sygnałowe środki ratownicze.
6. Meteorologia 6.1. Podstawowe wiadomości o wiatrach – znajomość skali Beauforta. 6.2. Podstawowa znajomość wybranych zjawisk meteorologicznych. 6.3. Niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne, ich oznaki i sposób postępowania. 6.4. Znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych i prognoz pogody. 6.5. Umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.    UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE: 1. Umiejętność wykonywania następujących czynności i zasady bezpieczeństwa ich wykonywania:
  • użytkowanie środków ratunkowych,
  • poruszanie się po jachcie,
  • obsługa silnika przyczepnego lub stacjonarnego,
  • obsługa cum, praca cumami, – obsługa odbijaczy,
  • przygotowanie jachtu do wypłynięcia, sprawdzenia stanu technicznego
  • trzymanie kursu,
  • regulacja prędkości na silniku,
  • nadawanie prędkości początkowej (bieg do przodu, bieg wsteczny),
  • cumowanie jachtu, – obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami,

2. Umiejętność wykonania następujących manewrów:

  • zmiana kursu,
  • zacieśniona cyrkulacja,
  • alarm „człowiek za burtą”,
  • dojście do boi,
  • odejście od boi,
  • odejście od nabrzeża,
  • dojście do nabrzeża.

3. Prace bosmańskie:

  • umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich: prosty, ratowniczy (dwa sposoby), knagowy, ósemkowy, refowy, szotowy, flagowy, rożkowy, sztyk, wyblinka, cumowy żeglarski, buchta