Mechanika i Budowa Maszyn
Studia rozpoczniesz w październiku 2026 roku.
Rekrutacja będzie prowadzona od 25.05.2026 do września 2026 roku.
AplikujKierunek Mechanika i Budowa Maszyn – studia inżynierskie I-szego stopnia, przygotowuje absolwentów do pracy inżynierskiej w zakresie budowy, wytwarzania oraz eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych (m.in. statków morskich, obiektów oceanotechnicznych, urządzeń portowych i stoczniowych, instalacji) z wykorzystaniem nowoczesnych metod, technologii oraz narzędzi obliczeniowych.
W trakcie studiów przekazywana jest wiedza i umiejętności z zakresu procesów wytwarzania, montażu i eksploatacji maszyn, prac wspomagających projektowanie czy doboru materiałów inżynierskich. Szczególną uwagę przykłada się do zagadnień dotyczących diagnozowania stanu technicznego obiektów technicznych i wnioskowania eksploatacyjnego. Studia przewidziane są dla kandydatów o zainteresowaniach technicznych, umysłach ścisłych, z zamiłowaniem do projektowania i wykonywania zadań inżynierskich.
Na tym kierunku szczególną uwagę przywiązuje się do praktycznego ukształtowania niezbędnych w przyszłym zawodzie umiejętności absolwentów, stąd w programie tego kierunku znajduje się wyjątkowo duża liczba godzin zajęć o charakterze praktycznym, jak: warsztaty, ćwiczenia laboratoryjne czy zajęcia na symulatorach. Kończąc ten kierunek, możesz być pewny, że zdobędziesz realne przygotowanie i niezbędne kompetencje predysponujące Cię do bardzo dobrze płatnej pracy w zawodzie inżyniera.
- Eksploatacja Siłowni Okrętowych i Obiektów Oceanotechnicznych – profil praktyczny (morski)
- Technologia Remontów Urządzeń Okrętowych i Portowych – profil ogólnoakademicki (lądowy)
- Inżynieria Eksploatacji Instalacji – profil ogólnoakademicki (lądowy)
- Inżynieria Produkcji – profil ogólnoakademicki (lądowy)
- Ship Propulsion Plant and Offshore Construction Operation – profil praktyczny (morski) / zajęcia w j. angielskim
- Matura
- Kandydaci przyjęci na I stopień studiów na Wydziale Mechanicznym w terminie ustalonym przez Dziekana Wydziału, obowiązkowo dostarczają zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza medycyny pracy, które uprawniają do studiowania (w tym odbywania praktyk przemysłowych).
- Eksploatacja siłowni z silnikami tłokowymi
- Diagnostyka techniczna
- Programowanie maszyn technologicznych
- Organizacja i zarządzanie produkcją
- Automatyka i robotyka
- Technologia montażu maszyn
Po ukończeniu kierunku, absolwent ma kompetencje techniczne jak również menadżerskie i tzw. miękkie, które umożliwiają realizację kariery zawodowej na jednostkach pływających jako oficer mechanik okrętowy lub na lądzie – w szeroko rozumianej gospodarce morskiej ale i innych inżynierskich branżach globalnego rynku pracy.
Dzięki zdobytej wiedzy i nabytym umiejętnościom absolwent może realizować zaawansowane projekty inżynierskie czy kompetentnie zajmować się eksploatacją najbardziej złożonych obiektów czy instalacji technicznych.
Uzyskany dyplom ukończenia studiów wraz z wymaganą praktyką morską pozwala uzyskać dyplom oficera mechanika okrętowego – studia spełniają wymagania określone w międzynarodowej konwencji dotyczącej wyszkolenia marynarzy (Konwencja STCW 78/95 Międzynarodowej Organizacji Morskiej).
Uzyskany dyplom ukończenia studiów wraz z wymaganą praktyką morską pozwala uzyskać uprawnienia do pracy na stanowisku oficera wachtowego w dziale maszynowym.
We wszelkich przedsiębiorstwach z branży inżynierii mechanicznej czy inżynierii wytwarzania a w przypadku profilu morskiego u armatorów z całego świata. Wydział Mechaniczny od lat efektywnie współpracuje z kilkudziesięcioma przedsiębiorstwami z tego obszaru i wspomaga swoich studentów w realizacji koniecznego programu praktyk.
Student specjalności lądowych dwukrotnie w ciągu toku studiów realizuje tego typu zajęcia. Raz są to praktyki warsztatowe, po raz drugi to praktyki przemysłowe (razem w czasie studiów min. 2 miesiące). Studenci specjalności morskich realizują swoje praktyki na statkach również dwukrotnie. Po raz pierwszy (min. 2 miesiące) na statku szkolnym Dar Młodzieży lub Horyzont II, a po raz drugi jest to już semestralna praktyka eksploatacyjna na statkach armatorów globalnego rynku floty handlowej.
Możesz pracować na statkach morskich jako oficer mechanik bądź jako inżynier odpowiedzialny za siłownie na platformach wiertniczych.
Możesz budować swoją ścieżkę zawodową jako inżynier - specjalista w firmach eksploatujących oraz nadzorujących działanie różnego rodzaju instalacji przemysłowych czy komunalnych. Możesz też zajmować się zarządzaniem procesami produkcyjnymi, w tym wdrażaniem innowacji, zarządzania kosztami i personelem w tych przedsiębiorstwach.
Masz kompetencje do pracy jako inżynier mechanik w zakładach gospodarki morskiej, stoczniach remontowych i produkcyjnych, portach morskich itp.
