@article{Koziński_2015, author = {Koziński, Mirosław H.}, title = {Załącznik VI do konwencji MARPOL}, journal = {Scientific Journal of Gdynia Maritime University}, number = {92, pages = {71-83}, year = {2015}, url = {http://zeszyty.am.gdynia.pl/artykul-389.html}, abstract = {Zanieczyszczenia ze statków przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza w obszarach przybrzeżnych, a także globalnego zanieczyszczenia atmosfery. Załącznik VI do konwencji MARPOL – Prawidła dotyczące zapobiegania zanieczyszczaniu powietrza przez statki został przyjęty w 1997 r. na konferencji stron konwencji MARPOL. Załącznik wszedł w życie 19.05.2005 r. Aneks VI reguluje emisję do atmosfery określonych zanieczyszczeń ze statków. Wszystkie statki powyżej 400 GT i większej, a także wszystkie platformy oraz urządzenia wiertnicze na trasach do portów i obszarów, na których obowiązuje konwencja MARPOL, muszą posiadać ważny Międzynarodowy Certyfikat o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Powietrza (IAPPC), potwierdzający zgodność wymagań określonych w załączniku VI. Ship emissions have the potential to contribute to air quality degradation in coastal areas, in addition to contributing to global air pollution. MARPOL Annex VI – Regulations for Prevention of Air Pollution from Ships, was adopted by the 1997 Conference of the Parties to the MARPOL Convention. Annex eter into force on 19th may 2005. Annex VI regulates the emmissions to the atmosphere of specified pollutans from ships. All ships of 400 GT or above, and all platforms and drilling rigs engaged in voyages to ports and waters where the MARPOL convention applies, have a walid International Air Pollution Prevention Certificate (IAPPC) confirming compliance with requirements od Annex VI. }, e-issn={2541-2486}, publisher = {Gdynia Maritime University}, keywords = {MARPOL 73/78, zanieczyszczenie powietrza, tlenki siarki, tlenki azotu, lotne związki organiczne, emisje, obszary kontroli emisji, paliwo żeglugowe},