@article{Kielich_Kozyra_2014, author = {Kielich, Kamil and Kozyra, Dawid}, title = {Biofouling, czyli porastanie statków – systemy zwalczania i wpływ na środowisko morskie}, journal = {Scientific Journal of Gdynia Maritime University}, number = {83, pages = {89-97}, year = {2014}, url = {http://zeszyty.am.gdynia.pl/artykul-236.html}, abstract = {W artykule zwrócono uwagę na problem porastania elementów statku, mających bezpośredni kontakt z wodą. Jest to jeden z czynników powodujący wzrost kosztów eksploatacji statków. Zaprezentowano również wymagania dotyczące farb antyporostowych oraz substancje szkodliwe w nich zawarte. Artykuł przedstawia, jak bardzo ważne dla statków są powłoki antyporostowe, jednocześnie ukazując ich negatywny wpływ na środowisko morskie. Omawia również, od czego zależy szybkość i stopień porastania kadłuba statku przez faunę i florę morską. In article attention was drawn to the problems with fouling elements of ship, that have direct contact with water. It is one of the factors causing increase the cost of exploitation of ships. It also presents requirements of antifoouling paints and contained in them harmful substances. The paper presents as very important are antifouling shell for the ships, but also reveals how adversely affect them on the marine environment. Finally, it include dependance of rate and quantity of overgrowing hull by marine flora and fauna.}, e-issn={2541-2486}, publisher = {Gdynia Maritime University}, keywords = {biofouling, porastanie kadłubów},