@article{Herdzik_2014, author = {Herdzik, Jerzy}, title = {Remarks on implementation of ship energy efficiency management plan}, journal = {Scientific Journal of Gdynia Maritime University}, number = {83, pages = {81-88}, year = {2014}, url = {http://zeszyty.am.gdynia.pl/artykul-235.html}, abstract = {It was presented the IMO requirement on implementation from January 1st, 2013 the Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP) and consequences of its utilization. The aim was getting some profits connecting with realization process of that plan. The ship-owners have had to prepare the plan for each ship which was under the IMO regulation mentioned in circular MEPC.213(63) and realization of that plan on each vessel over the 400 GRT. The SEEMP returns the attention to shipowners on vessel exploitation process, optimization of marine power plants utilization, waste energy recovery etc. The main index is calculated as a result of carbon dioxide emission from marine power systems divided by transport efficiency of vessel. The target of SEEMP utilization is restriction of carbon dioxide emission as greenhouse gas and increasing efficiency of marine transport. W artykule przedstawiono wymogi wprowadzenia okrętowego planu zarządzania efektywnością energetyczną statku (SEEMP), wymaganego od 1 stycznia 2013 roku przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) oraz konsekwencji tegoż wprowadzenia. Zamiarem było uzyskanie szeregu korzyści związanych z realizacją tego planu. Armatorzy zostali zobowiązani do stworzenia tego planu wg przewodnika Komitetu Ochrony Środowiska IMO podanego w cyrkularzu MEPC.213(63) oraz realizacji tego planu na każdym statku powyżej 400 ton rejestrowych. Armatorzy mieli poprzez plan zwrócić większą uwagę na sposób eksploatacji statku, optymalizowanie wykorzystania okrętowych układów energetycznych, odzysk energii odpadowej itp. Podstawowym wskaźnikiem tego planu jest emisja dwutlenku węgla podzielona przez efektywność transportową statku (iloczyn masy ładunku i drogi). Celem wprowadzonych wymagań jest ograniczanie emisji dwutlenku węgla jako gazu cieplarnianego oraz zwiększenie efektywności transportu drogą morską.}, e-issn={2541-2486}, publisher = {Gdynia Maritime University}, keywords = {ship energy efficiency management plan, IMO resolution, environmental protection, IMO MEPC},